2014. november 10., hétfő

Eszterházy torta



Egy újságból van a recept, ezt írja eredetinek, de fogalmam sincs, hogy valóban az-e. Ezt sütöm már 10 éve, nekem bevált.

Igaz, hogy tojásfehérje-zabáló, mert nekem eszerint a recept szerint mindig lapos tortám lett, ezért másfélszeres mennyiséggel szoktam csinálni. Most először próbáltam ki, hogy nem növeltem a hozzávalókat, csak tettem hozzá sütőport, hátha, de így csak 5 lapot tudtam sütni, ezért ilyen lapos. Úgyhogy maradok a másfélszeres mennyiségnél. Tehát ennek a másfélszeresét szoktam csinálni.


Tészta:

8 tojásfehérje
18 dkg cukor
20 dkg darált mandula (én dióval szoktam csinálni)
4 dkg finomliszt
4 dkg vaj


Krém:
4 dkg finomliszt
2 tojássárgája
1,5 dl tej
4 dkg cukor
3 dl tejszín
0,4 dl konyak


A fehérjét kemény habbá verjük, közben apránként beledolgozzuk a cukrot. A mandulát a liszttel összekeverjük, lazán a tojáshabba forgatjuk. 6 egyenő részre osztjuk a masszát, és egyenként kisütjük a lapokat, előmeegített sütőben, 180 fokon, kb 18 percig. A sütőből kivéve, vagyis amikor a tészta még forró, késsel elmozdítjuk a helyéről, mert különben leragad.

A krémhez a lisztet a tojássárgájával és egy kevés tejjel simára keverjük. A többi tejet a cukorral vízgőz felett felforraljuk, a tojásos masszát folyamatos kevergetés közben lassan belecsorgatjuk és kevergetve 1-2 percig főzzük, míg krémszerűen besűrűsödik.

Megvárjuk, míg teljesen kihűl és apránként hozzáadjuk a kemény tejszínhabot és a konyakot.

A tortakorongokat úgy rétegezzük krémmel, hogy a torta oldalára is jusson.

Ez a recept fehércsokit ír a tetejére, de az Eszterházy tetején nem az van, úgyhogy én cukormázat szoktam rá csinálni, ami porcukorból és sima vízből áll, itt sajnos mennyiséget nem tudok írni, mert azt szemre szoktam csinálni, hogy még tudjon terülni a tortán, de azért legyen annyira sűrű, hogy később megdermedjen. Ahogy ráöntöm a cukormázat és elterül, egyből kezdem csíkozni csokival és utána a csíkokon merőlegesen oda-vissza húzom a tollmintát fogvájóval.

Az oldalára most darált dió került, de pirított mandulát szoktam tenni.
A krémet is másfészeres mennyiséggel csináltam eddig, de mindig bőven marad belőle, úgyhogy arra elég ez az eredeti mennyiség is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése